سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در فراگیریش پرهیزگاری نورزد، خداوند به یکی از این سه چیزمبتلایش می کند : یا او را در جوانی بمیراند یا وی را در روستاها بیفکند و یا به خدمت پادشاه مبتلا گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مشخصات مدیروبلاگ
 
علی عد ا لت[350]

خبر مایه
داغ کن - کلوب دات کام
لوگوی دوستان
 

هرگز ارائه آدرس دوستان، نشانه تایید محتوا نیست.
 
بانوی دشت رویا اشعار و گفتار همفکری لحظه های آبی در انتظار آفتاب لنگه کفش upturn یعنی تغییر مطلوب من وآینده من آبیار دیار عاشقان فرزانگان امیدوار زندگی بی ترانه... ###@جزین@### دکتر رحمت سخنی روح مناجات نظرمن جاده های مه آلود قیدار شهر جد پیامبراسلام پنجره ای رو به سپیدی عصر پادشاهان گل نیلوفر چم مهر سایت مهندسین پلیمر سجاده ای پر از یاس کارگاه داستان متعهد مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی ساقیانه وبلاگ عقل وعاقل کلبه درویشی بلوچستان هم نفس حسن آباد جرقویه علیا سیب خیال داروخانه دکتر سلیمی چلچراغ شهادت ««««« شب های تهران »»»»» اسپایکا ►▌ استان قدس ▌ ◄ پاتوقی برای ایرونی ها نشریه حضور نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی پیربابا کانون فرهنگی شهدا شهرستان بجنورد مشاور عشق الهی عکس های زیبا ستارگان دوکوهه وبلاگ بایدهلو باشد شلمچه @@@نصرت@@@ دین و جامعه شادیهای کوچک یک خانم خونه دار یادداشتها و برداشتها تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر ثریای کویر ایران خاطرات دکتر بالتازار سلمان علی ع معیار عدل تمیشه نو _کردکوی ایساکو -فروشگاه برتر-مسیبیان کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx .: شهر عشق :. مهربان سردار بی سنگر رویای شبانه پیامنمای جامع طــــــــلـــــــــبــــــــه شــــــــــــیطـــون بوی سیب @@@این نیزبگذرد@@@ حق وباطل تیغی دولبه مطالب جالب سیاوش پورارمزد ابـــــــــــرار یادداشتهای فانوس نور اهلبیت (ع) ستاره سهیل انسان جاری عطر یاس یک غزل عشق واقعه تمهیدات زیر باران (ابیات و اشعار برگزیده) بچه های خدایی قافیه باران هدهد رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟ من.تو.خدا شبستان علوم و معارف اسلام برادران شهید هاشمی شهیدشاعری شهداشرمنده ایم عطش سعادت نامه کلبه تنهایی نسیم یاران صدای سکوت عشق یادداشت های من Manna مصطفی حرف آخر برای خداست... انتظار زشت است بی تو زندگی زیبای عالم حسین آباد فریدن مدیر وب حسنعلی ابراهیمی علمدار بصیر وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر اواز قطره محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI سحر یه دختره تنها یک قدم تا ظهور عمارمیاندواب تـــــــکـــبـــیــر ... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی مردود شاره کم سنه همه هستیم حدیث نفس شمیم یاس گروه اینترنتی جرقه داتکو نهِ/ دی/ هشتاد و هشت چفیه طلبه بسیجی شاخآبه عشق هر چی تو فکرته Note Heart ستاره سهیل پلاک 40 (سرداران بی پلاک) مکاشفه مسیح غزلیات محسن نصیری(هامون) ... یاس ... *دنـیــــای مـــــــن :) * من و خودم آتیه سازان اهواز منطقه آزاد عمومی معماری میرک لـبخنـــــــــد مــــــــــــــــاه تنهای غریب کشکول طوبای محبت نم نم باران اخلاق ، روان شناسی ، عقاید دوستی کلبه دوستان پایگاه شهید سیدمصطفی خمینی(ره) بیارجمند انجمن خیریه رهروان سیره علوی هیئت کشاورزی نوین صاعقه غفار برو بچ ادبی نــــــا کجــــــا آبـــــــاد دل مــــن ... بادله گشت هم اندیشان عرفان وادب کردکوی allah is my lord منتظر باران راهی به سوی اینده فاطمیون لنجان رگ روح عــــــــــــــــــاشــــــــــــقانــــــــــــــــــــه هــا مهدی یاران داش هادی لبیک یا حسین آرمان تنها تر از همیشه ای دریغااااااااا خط خطی ها یا اباصالح ادبیات پارسال دوست امسال آشنا عدالت جویان نسل بیدار تکه ابر... تجربه های مربی کوچک آمرین به معروف و ناهیان از منکر مرامنامه عشاق آتش دل ایران سرزمین من دی ماه از جانبازی تا شهادت مهندسی متالورژِی هر چی که دلت می خواد ولایت _ وحدت _ بصیرت اسماء الحسنی پر شکسته قاموس من *یاس شیشه ای* السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) انصار الحسین (ع) شاعر پروانه ها ASSH جلسه قرآن وعترت کاشان میم مثل مغنیه به وبلاگ من بسیار خوش آمدید مذهبی-سیاسی-فرهنگی عشقولانه،رومانتیک، هم نفس بی نفس، فرشته کوچولو شیدا ***باده عشق*** عشق پنهان پسر تهرونی در پناه آسمون انتظار نور خودمونی باهم بر و بچه های ارزشی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی ....راهی مقاله های تربیتی مهدی موعود شـلـغـم زازران آسمونیا عشق نامه آزاد اندیشان آسمان خیال پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان علی کوثر... اهسته اهسته خواندنی های ایران جهان مناجات با عشق مسعود رضانژاد فهادانـ فقط ما اسکی روی نور پرسپولیس زلزله محبوب هرچی دله طراحی نقشه های ساختمانی ثانیه ها... **هرچه میخواهددل تنگت اینجا هست **عاشقانه ها صداقت حرف های نگفته دلهای شکسته بارانی از غم کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود آفتاب گردون خونه باغ فقط خدا گمشده هرچه دل تنگم بخواهد پرسپولیس آسمان آبی سیاه مشق هانا زندگی کاروانی سرباز ولایت ...دختر روستا... فقط من برای تو مطالب جالب پول آفتاب نوجوونی از خودتون خنده بازار مـ جـ لـ ـه آ مـ ـا ر د A m a r d M a g a z i n e سرباز وفادار امام زمان(عج) دریادلان ولایت دل گویه های فطرسی *مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)* عاشقانه ها قصه های شب برای کوچولوها عاشق دیونه سـدرة المنتهی بروبچ زابل متفاوت نـــابترینـــــــــــــــــها هیئت کریم آل طاها - قم جند المهدی دغدغه شهید عباس افشار .*عکس*. الکتروتکنیک هیئت سائلان الحسین اصفهان مداح مشهد2 ورزش اسراء آسمان سرخ بسیج در روستای شیدان پسر سربی اخبار روز ایران وجهان بسیجیان عملیاتی نفس رضا... جهاد ولایت پایگاه شهید کریم مینا سرشت ستاره سوخته anzalichi منتظران شهادت - واحد سیاسی ای خدای دانا ،عقل کاملی به من عنایت فرما. فکر نو مساوی پیشرفت صدای خستگی بـــُغـضِـــــ بـ ـــ ـارونـــ ــ منتظر منتظر دوستانه مبارزه با خرافه گری ..::منتظر بیداری::.. کانون علما و شهدای جامعة الزهرا(سلام الله علیها) سه ثانیه سکوت
"مهجور" از ماده "هجر" در اصل ضد وصل است،[1] به معنای ترک چیزی که ملزم به تعهد آن هستیم[2] یا دور شدن انسان از چیزی که ارتباطی بین آن شخص و آن شیء باشد؛[3] و این مفارقت از جهات گوناگونی می­تواند باشد: با بدن، با زبان یا با قلب.[4] برخی معنای دیگری برای هجر و مهجور بیان کرده­اند و آن "هذیان" است از این رو مراد از کلام مهجور کلام انسان بیمار یا خواب است که هذیان می­گوید.[5]
و در اصطلاح دینی مهجوریت قرآن به معنای دور شدن دل و عمل انسان از قرآن و ترک تلاوت آن می­باشد.[6]
احیاء از ماده­ی "حیی"[7]یا "حیو"[8] به معنای زنده کردن است. مصدر آن "حیاة" به معنای زندگی می­باشد.[9] "احیاء" نقیض مرگ است[10] که برای صاحبان روح، به کار برده می­شود.[11]
قران عزیز
 
مهجوریت و احیای قرآن در بیان روایات
مهجوریت و احیای قرآن در اصطلاح قرآنی دو معنای متضاد هستند که

هر کدام به دیگری وابسته است. مهجوریت قرآن به معنای نسخ حکم نبوده و قرآن مرگ ندارد؛[12] بلکه پیوسته در جریان هست که امام صادق –علیه­السلام- می­فرماید:

«إنَّ ‏القُرَانَ حَیٌّ لَم­یَمُت وَ أنَّهُ یَجریِ کَمَا یَجریِ اللّیلُ وَ النَّهَارُ وَ کَمَا یَجریِ‏ الشَّمسُ وَ القَمَرُ»[13]
«قرآن کتاب زنده‏ای است که مرگ و نیستی در آن راه نمی‏یابد و مانند شب و روز و آفتاب و ماه ساری و جاری است.»
 
یعنی قرآن منجمد در هیچ موردی نبوده و منحصر در حیطه­ی زمانی خاصی نیست.[14]
بنابراین نمی­توان احیا و مهجوریت قرآن را به معنایی مانند نسخ آن یعنی آمدن حکمی بهتر از قرآن و باطل شدن آن بدانیم؛ چون قرآن چنین مرگی هیچ­گاه نداشته و ندارد. پس باید معنای احیا و مهجوریت را در متروک شدن و نشدن قرآن از طرف مردم دانست که امام علی –علیه­السلام- این معنا را در نهج­البلاغه به روشنی بیان نموده:
«...وَ إحیَائُه ألإجتِماعُ عَلَیه وَ إمَاتَتُه ألإفتِرَاقُ عَنه»[15]
«....و زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمایند، و میراندن، از بین بردن، پراکندگى و جدایى است.»
 
از این رو احیای قرآن یعنی دوباره به جریان انداختن احکام و مسائلی که متروک شده­اند.[16]
 
مهجوریت از دیدگاه قرآن
صریحترین آیه­ای که در این زمینه بیان شده و از ماده­ی "هجر" می­باشد، شِکوه­ی حضرت رسول اکرم از امت خویش در پیشگاه الهی است:
«وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»[17]
«و پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند.»
 
در تفسیر و تبیین این آیه بیانات و نکات متفاوتی ذکر شده است:
الف: "مهجور" چنانچه در معنای لغوی بیان شد به دو صورت می­تواند معنا شود که در این آیه نیز هر دو معنا ارائه شده است. برخی مهجوریت را در این آیه به هذیان­گویی معنا کرده­اند که آیه­ی شریفه اشاره به تهمت­های مشرکان نسبت به ساحت مقدس پیامبر اسلام دارد که حضرت را هذیان­گو می­پنداشتند؛ یعنى گمان مى‏کردند که ایشان هر چه مى‏گوید، باطل و هذیان است. و برای تفسیر خودشان آیه­ی ذیل را دلیل ­آورده­اند:[18]
«وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لاتَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ»[19] 
«کافران گفتند: گوش به این قرآن فراندهید و به هنگام تلاوت آن جنجال کنید، شاید پیروز شوید!»
  
در این معنا (هذیان­گویی) بیان دیگری نیز وجود دارد، اینکه مشرکان درباره­ی قرآن به یاوه­سرائی می­پرداختند. با این بیان، آیه اینگونه معنا می­شود که مشرکان درباره­ی قرآن چیزهایی می­گفتند که هذیان بود؛ یعنی "فیه" را بعد از "مهجوراً" در  تقدیر می­گیرند[20] و آیه­ی ذیل را دلیل برای گفتارشان می­آوردند:
«...مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ سامِراً تَهْجُرُونَ»[21]
«...بر آن نخوت مى‏فروختید و شب هنگام در افسانه‏سرایى ناسزا مى‏گفتید.»
 
اما اکثر مفسرین، "مهجوریت" را در این آیه به معنای ترک ایمان به قرآن و عدم پذیرش آن، اعراض از گوش دادن به آن و به طور کلی دوری از قرآن و ترک آن می­دانند.[22] بحث ما در این نوشتار نیز حول این معنای اخیر می­باشد.
 
ب: پیامبر، از گروه عظیمى از مسلمانان به پیشگاه خدا شکایت مى‏برد که اینها قرآن را به دست فراموشى سپردند؛ این شکوه، منحصر به عصر پیامبر نیست؛ بلکه در تمام جوامع بشری جریان دارد و امروزه نیز برخی این قرآن را رها ساخته و حتى براى قوانین مدنى و جزائیشان، دست گدایى به سوى دیگران دراز کرده­اند![23]
 
ج: کاربرد واژه­ی «إتّخذوا» به معنای گرفتن و به دست آوردن[24] معنایی متضاد با مهجوریت دارد؛ و بیان­گر این است که قوم رسول اکرم(ص) نه تنها قرآن را وا ننهاده­ و ترک نگفته­اند، بلکه آن را در اختیار گرفته­اند؛ ولی مسأله­ی در اختیار گرفتن قرآن به گونه­ای است که در اثر عدم درک صحیح و شناخت اصولی و عدم استفاده­ی شایسته و بایسته، قرآن در این میان عملاً مهجور و متروک مانده است؛ لذا آیه­ی شریفه مهجوریت را درباره­ی کسانی به کار برده که گرچه در ظاهر به قرآن می­پردازند؛ اما در حقیقت دستورات قرآن را بر زمین نهاده­اند.[25]
 
د: از نکته­ی قبل روشن می­شود که آنچه در آیه، مورد مذمت قرار گرفته، مهجوریت باطنی است و احیای ظاهری قرآن مانند: زیبا نوشتن، زیبا خواندن و... گرچه اهمیت دارد، اما اهمیت آن در رتبه دوم است. در حقیقت پرداختن به مسائل ظاهری قرآن تنها مقدمه­ای است برای انس بیشتر با قرآن، تا مفاهیم و دستورات این کتاب ارزشمند وارد زندگی انسان بشود.[26]
 
محورهای مهجوریت و احیای قرآن
بحث مهجوریت و احیای قرآن شامل جنبه­های گوناگونی می­شود که بی­توجهی و کم­کاری در هر یک از این محورها را مهجوریت و نقطه­ی مقابل آن، یعنی تلاش در احیای قرآن و ادای حق آن می­دانیم.
برخی از مفسران این محورها را در دو موردخلاصه کرده­،[27] برخی در پنج مورد[28] و برخی بیشتر که ما تمام این موارد را ذیل دو محور ظاهری و باطنی بیان می­کنیم.
 
محورهای ظاهری
در اینجا بحث از ظواهری است که قرآن لایق آن می­باشد؛ مثل زیبا نوشتن قرآن، صوت زیبا و قرائت آن که پرداختن به آن­ها موجب احیای قرآن از مهجوریت می­شود:
 
الف. تلاوت قرآن:
در آموزه­های قرآن، آیاتی وجود دارد که مؤمنان را به تلاوت قرآن امر فرموده­:
«... وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلا»[29]
«... و قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان.‏»
 
ترتیل قرآن به معناى تلاوت آن بوده به نحوى که حروف پشت­سر هم، به صورت روشن تلاوت شده و بگوش شنونده برسد.[30]
نشانه­ی اهمیت تلاوت قرآن و عظمت آن تاکیدی است که در آیه با کلمه­ی "ترتیلاً" بر فعل امر (رَتّل) بیان شده است.[31] چنانکه در آخر این سوره دستور به قرائت قران دوباره وارد شده است:
«فَأقرَءُوا مَاتَیَسَّر مِنَ­القُرءَانِ»[32]
«اکنون آنچه برای شما میسر است، قرآن بخوانید.»
 
ب. استماع قرآن:
اهمیت ویژه­ی دیگری که در آداب تلاوت قرآن در کلام الهی بیان شده، گوش دادن بر آن کلام وحیانی است:
«وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»[33]
«هنگامى که قرآن خوانده شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید، شاید مشمول رحمت خدا شوید!»
 
عمل نکردن به این دستورات، مهجور قرار دادن قرآن از لحاظ استماع است. نقل شده که برخی از کفار قریش در هنگام شنیدن قرآن، انگشتان خود را در گوش­هایشان قرار می­دادند و صداهای بلندی از خود تولید می­کردند تا قرآن را نشوند و مجذوب آن نشوند؛ لذا برخی گفته­اند که این محورِ مهجوریت، اشاره به همین کفار است.[34]
 
محورهای باطنی
مهجوریت و احیای قرآن در زمینه باطنی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده که اکنون بُعد معنایی آن را در چند بخش خلاصه می­کنیم:
 
الف. اندیشیدن در قرآن:
تدبر در قرآن یکی از مسائل مهم بوده که در آیات زیادی به این امر پرداخته و انسانها را به تفکر در قرآن فرا ­خوانده است:
«أَفَلَایتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلىَ‏ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»[35]
«آیا آنها در قرآن تدبّر نمى‏کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟»
 
اگر مسلمانان حق قرآن را رعایت کرده و با توجهی شایسته در قرآن می­اندیشیدند، بهترین رسم زندگی را از قرآن می­آموختند و از مشکلات بسیاری در عصر حاضر رهایی پیدا می­کردند. روزی که قرآن مورد توجه و تدبر قرار گیرد، همچون نور و چراغ هدایت در میان امت اسلامی می­درخشد و به عنوان ریسمان الهی و کلید سعادت دنیا و آخرت، در جایگاه اصلی خود قرار می­گیرد.[36]
 
ب. توجه به تفسیر و تبیین صحیح قرآن:
یکی از مسائلی که می­توان محوری برای مهجوریت یا احیای قرآن دانست، توجه به تفسیر قرآن است؛ تفسیری صحیح که از مفسران حقیقی قرآن رسیده باشد؛ چون قرآن دربردارنده­ی حقایقی بزرگ از عالم غیب است و نزول تدریجی داشته که محتاج بررسی اوضاع زمان نزول است و به اقتضای ساختارش، مطالب را به گونه­ای موجز بیان کرده که ما برای فهمش، محتاج تفسیر هستیم.[37] خود قرآن نیز به این نیاز اشاره می­کند:
«وَ أَنْزَلْنا إِلَیکَ الذِّکْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مانُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکَّرُونَ»[38]
«و ما این ذکر [قرآن‏] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است، براى آنها روشن سازى و شاید اندیشه کنند!»
 
 
دلالت آیه بر اینست که یکی از مفسران قرآن، پیامبر اکرم –صلی­الله علیه آله- است که خداوند او را مامور این کار کرده؛ چون قول رسول خدا (ص) در بیان آیات قرآن و تفسیر آن حجیت دارد؛ چه آیاتى که نسبت به مدلول خود صراحت و ظهور دارند، چه آیاتی که متشابهند، و چه آنهایى که مربوط به اسرار الهى هستند، بیان و تفسیر رسول خدا در همه­ی آنها حجت است.[39]
 
ج. عمل کردن به دستورات قرآن:
قرآن کتابی است که به پیروان خود برنامه­ی زندگی می­دهد و هدف اصلی آن نیز اجرای همین برنامه­هاست. بسیارى از کشورهاى اسلامى مخصوصا آنها که زیر سلطه­ی فرهنگى شرق و غرب زندگى مى‏کنند، قرآن را به صورت یک کتاب تشریفاتى درآورده­اند؛ در حالی که قرآن کتاب عمل است و عمل کردن به آن واجب شمرده شده است: [40]
«إِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیکَ الْقُرْآنَ لَرادُّکَ إِلى‏ مَعادٍ قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى‏ وَ مَنْ هُوَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ»[41]
«آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد، تو را به جایگاهت [زادگاهت‏] بازمى‏گرداند! بگو: پروردگار من از همه بهتر مى‏داند، چه کسى (برنامه­ی) هدایت آورده، و چه کسى در گمراهى آشکار است!»
 
در آیه، مفعول دوم فعل "فَرَضَ" در تقدیر است که مفسران آن را "عمل"
گرفته­اند.[42] بنابر این تقدیر، معناى جمله­ی «فَرَضَ عَلَیکَ الْقُرْآنَ» این چنین می­شود: واجب کرده بر تو عمل به قرآن را، یعنى عمل به آن احکامى که در آن وجود دارد.[43]   
 
 


نویسنده :روح‌الله رضائی

90/11/20::: 1:54 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ 22 بهمن بر همتون مبارک
+ میخاستم اولین کسی باشم که عیدو تبریک گفته بهتون مبـــــــــــارکتون باشه عیدی ما فراموش نشه!!!
+ سلام
+ شعار بزرگ ژاپنیها: اگر یک نفر می تواند کاری را انجام دهد, تو هم می توانی آن را انجام دهی. اگر هیچ کس نمی تواند کاری را انجام دهد, تو باید آن را انجام دهی. نسخه ایرنی این شعار: اگر کسی می تواند کاری را انجام دهد, اجازه بده آن را انجام دهد. اگر کسی نمی تواند کاری را انجام دهد, چرا ما وقتمان را برای آن تلف کنیم؟!!!!
+ سلام