سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دستاورد دانش، بی رغبتی به دنیاست . [امام علی علیه السلام]
مشخصات مدیروبلاگ
 
علی عد ا لت[350]

خبر مایه
داغ کن - کلوب دات کام
لوگوی دوستان
 

هرگز ارائه آدرس دوستان، نشانه تایید محتوا نیست.
 
اشعار و گفتار upturn یعنی تغییر مطلوب من وآینده من همفکری آبیار دیار عاشقان فرزانگان امیدوار در انتظار آفتاب بانوی دشت رویا لحظه های آبی زندگی بی ترانه... ###@جزین@### دکتر رحمت سخنی روح مناجات نظرمن جاده های مه آلود قیدار شهر جد پیامبراسلام پنجره ای رو به سپیدی عصر پادشاهان گل نیلوفر چم مهر سایت مهندسین پلیمر سجاده ای پر از یاس کارگاه داستان متعهد لنگه کفش مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی ساقیانه وبلاگ عقل وعاقل کلبه درویشی بلوچستان هم نفس حسن آباد جرقویه علیا سیب خیال داروخانه دکتر سلیمی چلچراغ شهادت ««««« شب های تهران »»»»» اسپایکا ►▌ استان قدس ▌ ◄ پاتوقی برای ایرونی ها نشریه حضور نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی پیربابا کانون فرهنگی شهدا شهرستان بجنورد مشاور عشق الهی عکس های زیبا ستارگان دوکوهه وبلاگ بایدهلو باشد شلمچه @@@نصرت@@@ دین و جامعه شادیهای کوچک یک خانم خونه دار یادداشتها و برداشتها تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر ثریای کویر ایران خاطرات دکتر بالتازار سلمان علی ع معیار عدل تمیشه نو _کردکوی ایساکو -فروشگاه برتر-مسیبیان کارشناس مدیریت بازرگانی: مهران حداد xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx .: شهر عشق :. مهربان سردار بی سنگر رویای شبانه پیامنمای جامع طــــــــلـــــــــبــــــــه شــــــــــــیطـــون بوی سیب @@@این نیزبگذرد@@@ حق وباطل تیغی دولبه مطالب جالب سیاوش پورارمزد ابـــــــــــرار یادداشتهای فانوس نور اهلبیت (ع) ستاره سهیل انسان جاری عطر یاس یک غزل عشق واقعه تمهیدات زیر باران (ابیات و اشعار برگزیده) بچه های خدایی قافیه باران هدهد رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟ من.تو.خدا شبستان علوم و معارف اسلام برادران شهید هاشمی شهیدشاعری شهداشرمنده ایم عطش سعادت نامه کلبه تنهایی نسیم یاران صدای سکوت عشق یادداشت های من Manna مصطفی حرف آخر برای خداست... انتظار زشت است بی تو زندگی زیبای عالم حسین آباد فریدن مدیر وب حسنعلی ابراهیمی علمدار بصیر وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر اواز قطره محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI سحر یه دختره تنها یک قدم تا ظهور عمارمیاندواب تـــــــکـــبـــیــر ... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی مردود شاره کم سنه همه هستیم حدیث نفس شمیم یاس گروه اینترنتی جرقه داتکو نهِ/ دی/ هشتاد و هشت چفیه طلبه بسیجی شاخآبه عشق هر چی تو فکرته Note Heart ستاره سهیل پلاک 40 (سرداران بی پلاک) مکاشفه مسیح غزلیات محسن نصیری(هامون) ... یاس ... *دنـیــــای مـــــــن :) * من و خودم آتیه سازان اهواز منطقه آزاد عمومی معماری میرک لـبخنـــــــــد مــــــــــــــــاه تنهای غریب کشکول طوبای محبت نم نم باران اخلاق ، روان شناسی ، عقاید دوستی کلبه دوستان پایگاه شهید سیدمصطفی خمینی(ره) بیارجمند انجمن خیریه رهروان سیره علوی هیئت کشاورزی نوین صاعقه غفار برو بچ ادبی نــــــا کجــــــا آبـــــــاد دل مــــن ... بادله گشت هم اندیشان عرفان وادب کردکوی allah is my lord منتظر باران راهی به سوی اینده فاطمیون لنجان رگ روح عــــــــــــــــــاشــــــــــــقانــــــــــــــــــــه هــا مهدی یاران داش هادی لبیک یا حسین آرمان تنها تر از همیشه ای دریغااااااااا خط خطی ها یا اباصالح ادبیات پارسال دوست امسال آشنا عدالت جویان نسل بیدار تکه ابر... تجربه های مربی کوچک آمرین به معروف و ناهیان از منکر مرامنامه عشاق آتش دل ایران سرزمین من دی ماه از جانبازی تا شهادت مهندسی متالورژِی هر چی که دلت می خواد ولایت _ وحدت _ بصیرت اسماء الحسنی پر شکسته قاموس من *یاس شیشه ای* السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) انصار الحسین (ع) شاعر پروانه ها ASSH جلسه قرآن وعترت کاشان میم مثل مغنیه به وبلاگ من بسیار خوش آمدید مذهبی-سیاسی-فرهنگی عشقولانه،رومانتیک، هم نفس بی نفس، فرشته کوچولو شیدا ***باده عشق*** عشق پنهان پسر تهرونی در پناه آسمون انتظار نور خودمونی باهم بر و بچه های ارزشی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی ....راهی مقاله های تربیتی مهدی موعود شـلـغـم زازران آسمونیا عشق نامه آزاد اندیشان آسمان خیال پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان علی کوثر... اهسته اهسته خواندنی های ایران جهان مناجات با عشق مسعود رضانژاد فهادانـ فقط ما اسکی روی نور پرسپولیس زلزله محبوب هرچی دله طراحی نقشه های ساختمانی ثانیه ها... **هرچه میخواهددل تنگت اینجا هست **عاشقانه ها صداقت حرف های نگفته دلهای شکسته بارانی از غم کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود آفتاب گردون خونه باغ فقط خدا گمشده هرچه دل تنگم بخواهد پرسپولیس آسمان آبی سیاه مشق هانا زندگی کاروانی سرباز ولایت ...دختر روستا... فقط من برای تو مطالب جالب پول آفتاب نوجوونی از خودتون خنده بازار مـ جـ لـ ـه آ مـ ـا ر د A m a r d M a g a z i n e سرباز وفادار امام زمان(عج) دریادلان ولایت دل گویه های فطرسی *مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)* عاشقانه ها قصه های شب برای کوچولوها عاشق دیونه سـدرة المنتهی بروبچ زابل متفاوت نـــابترینـــــــــــــــــها هیئت کریم آل طاها - قم جند المهدی دغدغه شهید عباس افشار .*عکس*. الکتروتکنیک هیئت سائلان الحسین اصفهان مداح مشهد2 ورزش اسراء آسمان سرخ بسیج در روستای شیدان پسر سربی اخبار روز ایران وجهان بسیجیان عملیاتی نفس رضا... جهاد ولایت پایگاه شهید کریم مینا سرشت ستاره سوخته anzalichi منتظران شهادت - واحد سیاسی ای خدای دانا ،عقل کاملی به من عنایت فرما. فکر نو مساوی پیشرفت صدای خستگی بـــُغـضِـــــ بـ ـــ ـارونـــ ــ منتظر منتظر دوستانه مبارزه با خرافه گری ..::منتظر بیداری::.. کانون علما و شهدای جامعة الزهرا(سلام الله علیها) سه ثانیه سکوت

شفاعت، اقسامی دارد که برخی نادرست و ظالمانه و برخی صحیح و عادلانه است. شفاعت غلط، برهم زننده ی قانون و ضد آن است ولی شفاعت صحیح حافظ و تأئید کننده قانون است.

 


 

آیات و روایات زیادی از طریق شیعه و سنی وجود آن را اثبات می کند که خود بردو گونه است:

1-    شفاعت "رهبری" یا شفاعت "عمل" که شامل نجات از عذاب و نیل به حسنات و حتی بالا رفتن درجات می شود.

 

2-    شفاعت "مغفرت" یا شفاعت "فضل" که تأثیر آن در از بین بردن عذاب ها و مغفرت گناهان است و حداکثر ممکن است سبب وصول به حسنات و ثواب ها هم بشود، ولی بالا برنده ی درجه شخص نیست.

 دراین فرصت به توضیح هر یک و ضرورت آن ها می پردازیم:

 

شفاعت رهبری

اعمال و کردارهایی که انسان در دنیا انجام می دهد، در جهان دیگر تجسم و تمثل پیدا می کند و حقیقت عینی آن ها جلوه گر می شود. در آخرت نه تنها اعمال، بلکه روابط نیز تجسم می یابند، روابط معنوی ای که در این جهان بین مردم برقرار است، در آن جهان صورت عینی و ملکوتی پیدا می کند. زمانی که کسی سبب هدایت دیگری می شود، رابطه ی رهبری و پیروی در میان آن دو، در رستاخیز به صورت عینی در می آید و هادی به صورت پیشوا و امام، و هدایت یافته به صورت پیرو و ماموم ظاهر می گردد. قرآن کریم می فرماید: «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» (اسراء /71)

روزی که هر مردمی را پیشوای ایشان می خوانیم. یعنی هر کس با پیشوای خود، یعنی همان کسی که عملا الگو و الهام بخش او بود محشور می شود و این امر در مورد رهبران ضلالت و کفر نیز مصداق دارد چنان که در مورد فرعون آمده است: فرعون در روز قیامت پیشاپیش اتباع و پیروانش حرکت می کند پس در آتش وارد شان می سازد. (هود/ 98)

پس فرعون، شفیع و واسطه ی قوم خود هم در دنیا و هم در آخرت است، او شفیعی است که در دنیا موجب گمراهی و ضلالت پیروانش شده و در آخرت واسطه ی رساندن آن ها به دوزخ و آتش است. وارد کردن آن ها به دوزخ در آن جهان عینا ظهور و تجسم وارد کردن آن ها در گمراهی در این جهان است.

که در این جهان مکتب امام حسین (ع) بیش از هر مکتبی موجب احیای دین و هدایت مردم شده است و بدین سان معلوم می شود که امام حسین (ع) شفیع کسانی است که از مکتب او هدایت یافته اند، نه کسانی که مکتبش را وسیله گمراهی ساخته اند

در این معنای شفاعت است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) شفیع امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و هر امام شفیع امام و دیگر و شفیع شاگردان و پیروان خویش است و همه معصومین باید به شفاعت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برسند، در همین حساب است که حتی علما از کسانی که مورد تعلیم و هدایت ایشان قرار گرفته اند، شفاعت می کنند. به این ترتیب، سلسله ی مرتبط و پر انشعابی به وجود می آید که گروه های کوچک به گروه های بزرگتر می پیوندند و در رأس این سلسله حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) پیشاپیش همه می شتابد و دلیل این که در روایات داریم که امام حسین(علیه السلام) از خلف کثیری شفاعت می کند، این است که در این جهان مکتب امام حسین(علیه السلام) بیش از هر مکتبی موجب احیای دین و هدایت مردم شده است و بدین سان معلوم می شود که امام حسین(علیه السلام) شفیع کسانی است که از مکتب او هدایت یافته اند، نه کسانی که مکتبش را وسیله گمراهی ساخته اند. روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در همین معنا از شفاعت است که فرمود: "ان القرآن شافع مشفّع و ماحِّل مصدّق" قرآن کریم هم شفیع مومنان و نیکوکاران به سوی بهشت و هم حضم کافران و مجرمان به سوی جهنم است، چرا که آن را دست مایه ای برای ضلالت مردمان قرار دادند."یُضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الاّ الفاسقین" (بقره / 26) قرآن گروهی را گمراه می سازد و گروهی را هدایت می کند و جز بدکاران را گمراه نمی سازد.

شایسته است این نوع شفاعت را شفاعت رهبری بنامیم و می توان آن را شفاعت عمل نیز نامید زیرا عامل اساسی ای که در این جا موجب نجات یا بدبختی شده، همان عمل نیکوکار یا بدکار است و واضح است که اشکالات معروف شفاعت اصلا به این گونه از شفاعت وارد نمی شود.(2)

بخشش

 


شفاعت مغفرت

دومین نوع شفاعت صحیح شفاعت در مغفرت و عفو و بخشیدن گناهان است و این معنا از شفاعت است که آماج اشکال ها و ایرادها قرار گرفته است و خواهیم دید که نه تنها ایرادی برآن نیست، بلکه از معارف عمیق الهی است.

ابتدا باید توجه کرد که برای نیل به سعادت علاوه بر جریان اعمال و گام هائی که خود انسان برمی دارد، جریان دیگری نیز هست که همان رحمت سابقه ی پروردگار است "یا من سبقت رحمة غضبة" (3) یعنی در نظام هستی ، اصالت از آن رحمت و سعادت و رستگاری است، و کفر و فسق عارضی و غیر اصیل اند و همواره آنچه عارضی است به سبب جاذبه رحمت تا حدی که ممکن است برطرف می شود. وجود امدادهای غیبی و تأییدات رحمانی یکی از شواهد غلبه رحمت بر غضب است و مغفرت پروردگار و زایل ساختن عوارض گناه یکی دیگر از شواهد آن.

غلبه رحمت الهی در نظام هستی دو نمود فهم دارد: اصل تطهیر و اصل سلامت. در نظام هستی، یکی از جلوه های رحمت الهی نمود تطهیر است. دستگاه آفرینش دارای خصیصه شست و شو و تطهیر است که از نمونه های بارز آن عمل گیاهان در تصفیه هوا و عمل باکتری ها در تجربه لاشه موجودات مرده و مدفوعات موجودات زنده است. همان گونه که در قوانین عالم طبیعت مظاهری از تطهیر و تصفیه هست در معنویات نیز مصادیقی برای آن یافت می شود. مغفرت و محو عوارض سوء گناه از این قبیل است، مغفرت یعنی شست و شوی دل ها و روان ها – تا حدی که قابل شست و شو باشند. از عوارض و آثار گناه هر چند که برخی دل ها قابلیت پاکیزه شدن را مطلقاً از دست می دهند و قرآن از آن به "مهر زده شدن بردل ها" تعبیر می کند.

از طرف دیگر، از شواهد غلبه رحمت بر غضب در نظام هستی این است که همواره در جهان اصالت از آن سلامت و صحت است و مرض ها و بیماری ها استثنایی و اتفاقی اند. در ساختمان هر موجود زنده، قدرتی هست که به نفع سلامت او فعالیت می کند که وجود گلبول های سفید در خون یا خاصیت ترمیم کنندگی در بدن از مصادیق آن به شمار می روند. از نظر دینی هر نوزادی با فطرت پاک به دنیا می آید، کل مولود یولد علی الفطره....(4) در سرشت هر موجودی که از مسیر اصلی خود منحرف شده، کششی وجود دارد که او را به سوی حالت اولیه باز می گرداند همه ی این موارد شواهدی از چیرگی رحمت برغضب است و وجود مغفرت نیز ناشی از همین اصل است.پس اصل مغفرت، یک پدیده استثنایی نیست، یک فرمول کلی است که از غلبه رحمت در نظام هستی نتیجه شده است. از این جا معلوم می شود که مغفرت الهی عام است و همه موجودات را در حدود امکان و قابلیت آن ها فرا می گیرد و برای رستگاری همه ی رستگاران مؤثر است "هر کس که در آن روز عذاب از او برداشته شود مشمول رحمت خدا قرار گرفته است" (انعام / 16). پس اگر رحمت نباشد، عذاب از احدی برداشته نمی شود. رمز مغفرت خواهی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و سایر انبیاء و ائمه (علیهم السلام) نیز در همین عمومیت و مشمول اصل مغفرت است و در حقیقت می توان گفت هر کس مقرب تر است از این اصل بیشتر استفاده می کند.

پس شفاعت، همان مغفرت الهی است که وقتی به خود خدا اسناد داده شود "مغفرت" نامیده می شود و وقتی به واسطه های رحمت منسوب شود "شفاعت" خوانده می شود و واضح است که هر شرطی برای مشمول مغفرت هست، برای مشمول شفاعت نیز هست

اما مغفرت الهی چه ربطی به شفاعت دارد؟ باید گفت مغفرت نیز مانند هر رحمت دیگری دارای نظام و قانون است و همانند هر رحمت دیگری از طریق نظام واسطه ها به انسان ها می رسد. همان گونه که رحمت وحی بدون واسطه انجام نمی شود و همگان به نبوت مبعوث نمی شوند رحمت مغفرت هم باید از طریق نفوس انسان های کامل به گناهکاران برسد و اگر فرضاً دلیلی نقلی بر شفاعت نبود، ناچار بودیم از راه عقل و براهین قطعی همچون برهان امکان اشرف و نظام داشتن هستی، به آن قائل شویم. (5)

پس شفاعت، همان مغفرت الهی است که وقتی به خود خدا اسناد داده شود "مغفرت" نامیده می شود و وقتی به واسطه های رحمت منسوب شود "شفاعت" خوانده می شود و واضح است که هر شرطی برای مشمول مغفرت هست، برای مشمول شفاعت نیز هست، یعنی همان قابلیت داشتن شخص . قرآن کریم سعه رحمت پروردگار را از زبان حاملین عرش چنین بیان می کند: "پروردگارا! رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است پس بیامرز آنان را که به سوی تو باز آمده اند و راه تو را پیروی نموده اند و آنان را از عذاب دوزخ حفظ فرما" (غافر/7) از این آیه کریمه می توان هم نامحدود بودن رحمت خدا را فهمید و هم شرط اساسی لیاقت برای استفاده از مغفرت را. (6)

 

خلاصه سخن..

از جمع بندی مباحث چنین استفاده می شود که شفاعت دو قسم است: شفاعت رهبری که مبنای آن همان تجسم اخروی رابطه ی رهبر با پیرو در این جهان است، و شفاعت مغفرت که ناشی از اصل غلبه رحمت بر غضب و در واقع نظامی است که براساس آن، مغفرت الهی به گناهکاران می رسد و ضرورتش از همان حیث است که خداوند نظامی در عالم هستی قرار داده که همه امور از طریق اسباب و علل خاص خود انجام می شوند، از جمله مغفرت الهی.

 

پی نوشت ها:

1-    محمد بن مسعود بن عیاش، تفسیر عیاشی، ج1، ص2

2-    شهید مطهری، عدل الهی، ص230-226

3-    علامه مجلسی، بحارالانوار، ج91، ص239

4-    علامه مجلسی، بحارالانوار، ج2، ص88

5-    علامه طباطبایی، ترجمه ی تفسیر المیزان، ج1، ص279-227

6-    شهید مطهری، عدل الهی، ص237-230

جعفری


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ 22 بهمن بر همتون مبارک
+ میخاستم اولین کسی باشم که عیدو تبریک گفته بهتون مبـــــــــــارکتون باشه عیدی ما فراموش نشه!!!
+ سلام
+ شعار بزرگ ژاپنیها: اگر یک نفر می تواند کاری را انجام دهد, تو هم می توانی آن را انجام دهی. اگر هیچ کس نمی تواند کاری را انجام دهد, تو باید آن را انجام دهی. نسخه ایرنی این شعار: اگر کسی می تواند کاری را انجام دهد, اجازه بده آن را انجام دهد. اگر کسی نمی تواند کاری را انجام دهد, چرا ما وقتمان را برای آن تلف کنیم؟!!!!
+ سلام